Bret Easton Ellis

  • Que raconte White, première expérience de " non-fiction " pour Bret Easton Ellis ? Tout et rien. " Tout dire sur rien et ne rien dire surtout " pourrait être la formule impossible, à la Warhol, susceptible de condenser ce livre, d'en exprimer les contradictions, d'en camoufler les intentions. White est aussi ironique que Moins que zéro, aussi glaçant qu'American Psycho, aussi menaçant que Glamorama, aussi labyrinthique que Lunar Park, aussi implacable que Suite(s) impériale(s). Loin des clichés toujours mieux partagés, plus masqué que jamais, Bret Easton Ellis poursuit son analyse décapante des États-Unis d'Amérique, d'une façon, comme il le dit lui-même, " ludique et provocatrice, réelle et fausse, facile à lire et difficile à déchiffrer, et, chose tout à fait importante, à ne pas prendre trop au sérieux ". Que raconte White en ayant l'air à la fois de toucher à tout et de ne rien dire ? Peut-être que le fil à suivre est celui du curieux destin d'American Psycho, roman d'horreur en 1991 métamorphosé en comédie musicale à Broadway vingt-cinq ans plus tard. Ellis a dit autrefois : " Patrick Bateman, c'est moi. " Il ne le dit plus. Et si Patrick Bateman était devenu président ? P.G.

  • À vingt-six ans, Patrick Bateman est un golden boy de Wall Street ; le parfait yuppie des années 80. Il est aussi un serial killer ... "Patrick Bateman est, hélas, un des personnages de roman les plus intéressants qu'on ait créés au cours des dix dernières années." Michel Braudeau, Le Monde. "Le premier roman depuis des années à faire résonner des thèmes aussi profonds, dostoïevskiens... [Bret Easton Ellis] nous oblige à regarder en face l'intolérable, ce que peu de romanciers ont le courage de faire." Norman Mailer. "On entend rarement dire, dans la fureur des commentaires, que ce roman est une satire, une satire hilarante, écoeurante, pince-sans-rire, consternante... Ellis est avant tout un moraliste. Dans ses romans, chaque mot prononcé d'une voix laconique naît d'une indignation intense, douloureuse, éprouvée au regard de notre condition spirituelle..."The Los Angles Times.

  • En 1985, le roman d'un jeune homme de vingt et un ans prenait la température de l'Amérique. Et prédisait, avec l'autorité et la lucidité exceptionnellement accordées à la jeunesse, que le climat allait se refroidir. Le livre, vite acclamé pour être plus vite encore réduit à une célébration du vide, décrivait en réalité, avec ironie et compassion, la misère de la jeunesse dorée de Beverly Hills ou de Bel Air. Misère de la drogue devenue pharmaceutique, du sexe cadenassé par la pornographie, de l'argent fétichisé, du langage édulcoré surtout. Jamais la richesse n'avait été aussi pauvre. Mais, indifférent au sort des particules pétrifiées, trop savant pour se soucier de l'avenir, assez élégant pour dissimuler ses inspirations, Bret Easton Ellis détournait déjà son regard de la religion cathodique pour le poser ailleurs : " [...] ils se retournaient pour lever les yeux vers l'écran monolithique sur lequel on balançait les images. Certains prononçaient les paroles de la chanson en cours. Mais je me concentrais sur ceux qui ne prononçaient pas les paroles ; sur ceux qui les avaient oubliées ; sur ceux qui ne les avaient peut-être jamais sues ". Impassible, Bret Easton Ellis invite à le lire ceux qui savent se taire, ceux qui savent oublier, ceux qui n'ont jamais cru devoir apprendre. Pierre Guglielmina

  • " L'auteur de Moins que zéro décrit dans son deuxième livre une nouvelle descente aux enfers qui se situe à l'université. Ses héros, des étudiants issus d'une bourgeoisie typée, trempent, d'une dérive à l'autre, dans les illusions du sexe et de la drogue, sur un fond de rock... Bret Easton Ellis peint une génération en négatif, en montrant les impasses des désirs, des urgences existentielles et des manques. Tout cela au moyen d'une écriture sobre, rapide et brute. La phraséologie de cette décennie contient à elle seule toute une micro-histoire. Une langue. " Patrick Amine, Art Press. "La jeunesse occidentale s'ennuie, les happy few s'assomment au champagne, tout le monde débande, sauf le lecteur qui prend un pied monumental." Elle

  • Dans Lunar Park, Bret Easton Ellis, enfant terrible des lettres américaines, pense que les madeleines de Proust sont des mandarines, que sa maison d'Elsinore Lane est hantée, que le spectre de son père mort et peut-être aussi Patrick Bateman, le tueur d'American Psycho, que la moquette " pousse " dans la salle de séjour, qu'un coeur bat sous " la peau " d'un oiseau en peluche appelé Terby, que les femmes autour de lui ne verront jamais ces apparitions surnaturelles, que son fils sait où sont allés les garçons qui disparaissent mystérieusement, qu'il doit retrouver la simplicité des phrases qu'il écrivait dans son premier roman, qu'un massacre des innocents d'un genre nouveau est en cours, qu'une seconde chance lui est donnée, que Lunar Park sera son dernier roman. Avec son humour détaché et sa virtuosité, Bret Easton Ellis se joue du mythe de l'écrivain et nous plonge dans un rêve halluciné et jubilatoire, tout à la fois une sorte d'autobiographie fictive, un récit fantasmagorique de la vie de banlieue aux Etats-Unis, un hommage aux films et à la littérature d'épouvante, un témoignage de la douleur d'un fils, un exorcisme et une réévaluation de sa vie et de son oeuvre. " Je ne veux pas avoir à clarifier ce qui est autobiographique et ce qui l'est moins. Mais c'est de loin le livre le "plus vrai" que j'aie écrit. Au lecteur de décider ce qui, dans Lunar Park, a bien eu lieu. " Bret Easton Ellis.

  • Quel rapport y a-t-il entre un défilé de mode et un attentat à la bombe ? Un coup de cymbales peut-il déclencher l'explosion d'un 747 ? Par quel miracle retrouve-t-on un livre de Guy Debord au fond d'un sac Hermès ? En combien de minutes une super-model peut-elle répandre tout son sang sur le carrelage de la salle de bains d'un palace ? Va-t-on encore prétendre exister quand on n'est pas soi-même une célébrité ? La vie de chaque individu n'est-elle pas désormais le résultat d'un complot généralisé ? Et si la réalité entière est devenue un film, par quelles portes sort-on de cet enfer ? C'est à Victor Ward - fils de famille banni, mannequin presque célèbre, patron de boîte de nuit raté, amant absent, terroriste potentiel et espion improbable - qu'il appartient de répondre à ces questions qui jalonnent le monde à la fois terrifiant et impalpable dans lequel nous croyons être en vie. P. G. "Un écrivain au sommet de son art, profondément sensible au déclin moral de notre société, et qui nous balade à travers les sept cercles de l'enfer, quelque part entre Salinger et Sade."The Evening Standard.

  • Ils ont entre 20 et 50 ans ; ce sont des producteurs, de riches épouses délaissées, des étudiants blasés, des stars du rock, des dealers, des mannequins, des vedettes de la télévision, des paumés, des criminels, et... des vampires. Ils vivent à Los Angeles dans les années 80 et, dans cet univers saturé d'argent, de voitures, de drogue et de sexe, tous souffrent de la même maladie : la mort de l'âme. En treize tranches de vie racontées chacune par un narrateur différent, Bret Easton Ellis fait le portrait au vitriol d'une cité et d'une époque. Avec un humour féroce - et une profonde sensibilité -, il montre l'errance de ces êtres luttant contre le sentiment de leur propre inutilité et s'efforçant d'avancer dans un monde dépourvu de toute cohérence. Après American Psycho, qui avait fait l'objet, dans le monde entier, d'un scandale - et d'un succès - retentissants, Bret Easton Ellis continue de mettre au jour les sombres aspects de la société américaine grâce à un talent particulièrement incisif.

  • Au milieu d'une nuit de cauchemar, deux mots apparaissent sur le miroir d'une salle de bains : " Disparaître ici. " Vingt-cinq ans plus tôt, ces mêmes mots se déployaient sur un panneau publicitaire de Sunset Boulevard. Un matin, des étudiants découvrent près d'une poubelle ce qu'ils imaginent être un drapeau américain trempé de sang. C'est en fait un cadavre. À la fin d'un week-end de drogues et d'orgies à Palm Springs, une fille contemple une montagne au-delà de la plaine désertique et murmure : " C'est le lieu du passage. " Elle ajoute en pointant le doigt : " C'est ici que vit le diable. " C'est dans un Los Angeles évanescent, peuplé de fantômes et d'hallucinations, que Clay, le protagoniste de Moins que zéro, revient passer les vacances de Noël. Un quart de siècle s'est écoulé et la chirurgie esthétique a rendu la plupart de ses anciens amis méconnaissables. Le cinéma, qui l'emploie comme scénariste, paraît une copie de plus en plus délavée de la réalité et la réalité elle-même, un mauvais film dans lequel chaque personne rencontrée compte sur lui pour obtenir un rôle. Clay pense qu'une fille, une seule, Rain Turner, a peut-être ses chances. Pierre Guglielmina

  • Bret Ellis, the narrator of Lunar Park, is a writer whose first novel Less Than Zero catapulted him to international stardom while he was still in college. In the years that followed he found himself adrift in a world of wealth, drugs, and fame, as well as dealing with the unexpected death of his abusive father. After a decade of decadence a chance for salvation arrives; the chance to reconnect with an actress he was once involved with, and their son. But almost immediately his new life is threatened by a freak sequence of events and a bizarre series of murders that all seem to connect to Ellis';s past. His attempts to save his new world from his own demons makes Lunar Park Ellis';s most suspenseful novel. In this chilling tale reality, memoir, and fantasy combine to create not only a fascinating version of this most controversial writer but also a deeply moving novel about love and loss, parents and children, and ultimately forgiveness.From the Trade Paperback edition.

  • Victor Ward, a model with all the right friends, is seen and photographed everywhere, even in places he hasn't been and with people he doesn't know. On the eve of opening the trendiest nightclub in New York history, he's living with one beautiful model and having an affair with another. But the future he gets is not the one he had in mind.

  • Set in Los Angeles in the early 1980's, this coolly mesmerizing novel is a raw, powerful portrait of a lost generation who have experienced sex, drugs, and disaffection at too early an age, in a world shaped by casual nihilism, passivity, and too much money a place devoid of feeling or hope. Clay comes home for Christmas vacation from his Eastern college and reenters a landscape of limitless privilege and absolute moral entropy, where everyone drives Porches, dines at Spago, and snorts mountains of cocaine. He tries to renew feelings for his girlfriend, Blair, and for his best friend from high school, Julian, who is careering into hustling and heroin. Clay's holiday turns into a dizzying spiral of desperation that takes him through the relentless parties in glitzy mansions, seedy bars, and underground rock clubs and also into the seamy world of L.A. after dark.

  • In this seductive and chillingly nihilistic novel, Bret Easton Ellis, the author of American Psycho, returns to Los Angeles, the city whose moral badlands he portrayed unforgettably in Less Than Zero. This time is the early eighties. The characters go to the same schools and eat at the same restaurants. Their voices enfold us as seamlessly as those of DJs heard over a car radio. They have sex with the same boys and girls and buy from the same dealers. In short, they are connected in the only way people can be in that city. Dirk sees his best friend killed in a desert car wreck, then rifles through his pockets for a last joint before the ambulance comes. Cheryl, a wannabe newscaster, chides her future stepdaughter, “You're tan but you don't look happy.” Jamie is a clubland carnivore with a taste for human blood. As rendered by Ellis, their interactions compose a chilling, fascinating, and outrageous descent into the abyss beneath L.A.'s gorgeous surfaces.From the Trade Paperback edition.

  • In 1985, Bret Easton Ellis shocked, stunned and disturbed with Less Than Zero, his extraordinarily accomplished first novel (New Yorker), successfully chronicling the frightening consequences of unmitigated hedonism within the ranks of the ethically bereft youth of 80s Los Angeles. Twentyfive years later, Ellis returns to those same characters to Clay and the band of infamous teenagers whose lives weave sporadically through his but now, they face an even greater period of disaffection: their own middle age. Clay seems to have moved on hes become a successful screenwriter but when he returns from New York to Los Angeles, to help cast his new movie, hes soon drifting through a longfamiliar circle. Blair, his vulnerable former girlfriend, is now married to Trent still a bisexual philanderer and their Beverly Hills parties attract excessive levels of fame and fortune. Clays childhood friend Julian is a recovering addict running an ultradiscreet, highclass escort service, and their old dealer Rip, reconstructed and facelifted nearly beyond recognition, is involved in activities far more sinister than those of his notorious past. After a meeting with a gorgeous but talentless actress determined to win a role in his movie, Clay inds himself connected with Kelly Montrose, a producer whose gruesomely violent death is suddenly very much the talk of the town. As his seemingly endless proclivity for betrayal leads him to be drawn further and further into this ominous case it looks like he will face far more serious consequences than ever before.

  • Carlos Fuentes doesn't want any part of the life his older brother, Alex, has laid out for him in Boulder, Colorado. He wants to keep living on the edge, and carve his own path—just like Alex did. Unfortunately, his ties to a Mexican gang aren

  • Anglais American psycho

    Bret Easton Ellis

    Patrick Bateman is twenty-six and works on Wall Street; he is handsome, sophisticated, charming and intelligent. He is also a psychopath. Taking us to a head-on collision with America's greatest dream - and its worst nightmare - American Psycho is a bleak, bitter, black comedy about a world we all recognize but do not wish to confront. 'American Psycho is a beautifully controlled, careful, important novel . . . The novelist's function is to keep a running tag on the progress of the culture; and he's done it brilliantly . . . A seminal book' Fay Weldon, Washington Post 'The first novel to come along in years that takes on deep and Dostoyevskian themes . . . Ellis is showing older authors where the hands have come to on the clock' Norman Mailer, Vanity Fair 'Serious, clever and shatteringly effective . . . For its savagely coherent picture of a society lethally addicted to blandness, it should be judged by the highest standards' Sunday Times

  • Anglais American Psycho

    Bret Easton Ellis

    With an introduction by Irvine WelshA cult classic, adapted into an award-winning film starring Christian Bale. Is evil something you are? Or is it something you do?Patrick Bateman has it all: good looks, youth, charm, a job on Wall Street, reservations at every new restaurant in town and a line of girls around the block. He is also a psychopath. A man addicted to his superficial, perfect life, he pulls us into a dark underworld where the American Dream becomes a nightmare . . . Bret Easton Ellis' American Psycho is one of the most controversial and talked-about novels of all time. A multimillion-copy bestseller hailed as a modern classic, it is a violent black comedy about the darkest side of human nature.

  • Now a major motion picture from Lion's Gate Films starring Christian Bale (Metroland), Chloe Sevigny (The Last Days of Disco), Jared Leto (My So Called Life), and Reese Witherspoon (Cruel Intentions), and directed by Mary Harron (I Shot Andy Warhol).In American Psycho, Bret Easton Ellis imaginatively explores the incomprehensible depths of madness and captures the insanity of violence in our time or any other. Patrick Bateman moves among the young and trendy in 1980s Manhattan. Young, handsome, and well educated, Bateman earns his fortune on Wall Street by day while spending his nights in ways we cannot begin to fathom. Expressing his true self through torture and murder, Bateman prefigures an apocalyptic horror that no society could bear to confront.From the Trade Paperback edition.

  • Anglais Less Than Zero

    Ellis Bret Easton

    Set in Los Angeles in the early 1980's, this coolly mesmerizing novel is a raw, powerful portrait of a lost generation who have experienced sex, drugs, and disaffection at too early an age, in a world shaped by casual nihilism, passivity, and too much money a place devoid of feeling or hope.
    Clay comes home for Christmas vacation from his Eastern college and re-enters a landscape of limitless privilege and absolute moral entropy, where everyone drives Porches, dines at Spago, and snorts mountains of cocaine. He tries to renew feelings for his girlfriend, Blair, and for his best friend from high school, Julian, who is careering into hustling and heroin. Clay's holiday turns into a dizzying spiral of desperation that takes him through the relentless parties in glitzy mansions, seedy bars, and underground rock clubs and also into the seamy world of L.A. after dark.

  • In June, 2006, Picador launch Picador Shots, a new series of pocket-sized books priced at £1. The Shots aim to promote the short story as well as the work of some Picador's greatest authors. They will be contemporarily packaged but ultimately disposable books that are the ideal literary alternative to a magazine. Bret Easton Ellis two short stories chronicle the lives of a group of Los Angeles residents all of them suffering from nothing less that death of the soul. Ellis has immense gift for dialogue, off-the-wall humour, merciless description and exotic bleakness. In 'Water from the Sun', Cheryl Lane is going under. Her marriage to William has broken down, she has moved in with a young boy half her age who is more interested in other young boys that in her and she keeps not turning up at work, the one area of her life that seems to be in good working order. To keep afloat she drinks, she shops and she takes pills. Would meeting up with William, something she has been avoiding like everything else in her life, give her what she needs anyway? In 'Discovering Japan', Bryan, is on tour. His manager, Roger, has taken him to Tokyo to promote his record and do a few gigs. But to get Roger out of hotel room, off the drink, drugs and women is going to be a tall enough feet itself for Bryan. Written with spare and hypnotic prose, this is a story about a man hell-bent on distrucion by a writer deeply concerned with the moral decline of our society.

  • In 1985, Bret Easton Ellis shocked, stunned and disturbed with Less Than Zero, his ‘extraordinarily accomplished first novel’ (New Yorker), successfully chronicling the frightening consequences of unmitigated hedonism within the ranks of the ethically bereft youth of 80s Los Angeles. Twentyfive years later, Ellis returns to those same characters – to Clay and the band of infamous teenagers whose lives weave sporadically through his – but now, they face an even greater period of disaffection: their own middle age. Clay seems to have moved on – he’s become a successful screenwriter – but when he returns from New York to Los Angeles, to help cast his new movie, he’s soon drifting through a longfamiliar circle. Blair, his vulnerable former girlfriend, is now married to Trent – still a bisexual philanderer – and their Beverly Hills parties attract excessive levels of fame and fortune. Clay’s childhood friend Julian is a recovering addict running an ultradiscreet, highclass escort service, and their old dealer Rip, reconstructed and facelifted nearly beyond recognition, is involved in activities far more sinister than those of his notorious past. After a meeting with a gorgeous but talentless actress determined to win a role in his movie, Clay inds himself connected with Kelly Montrose, a producer whose gruesomely violent death is suddenly very much the talk of the town. As his seemingly endless proclivity for betrayal leads him to be drawn further and further into this ominous case it looks like he will face far more serious consequences than ever before.

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